Léa Saint-Raymond directs the ENS-PSL’s Digital Humanities Observatory. From 2019-2022 she coordinated the Jean Monnet center of excellence Imago. She is also in charge of the “Art Market” Master at the Ecole du Louvre.
Alumna of the École normale supérieure, agrégée in economics and social sciences, she followed a double training in art history at Sorbonne University and in economics at the Paris School of Economics. Her Ph. D., supervised in art history by Ségolène Le Men at the Université Paris Nanterre, which she defended in October 2018, received the Musée d’Orsay PhD Prize in 2019.
Member of ARTL@S from 2010, Léa Saint-Raymond was responsible for the exhibition catalogue database and participated in the training of contributors until 2019. As part of the team, she co-founded the GeoMAP project with Félicie de Maupeou and Julien Cavero.
À la conquête du marché de l’art : le Pari(s) des enchères, Paris, Classiques Garnier, 2021, with the support of the Musée d’Orsay.
Fragments d’une histoire globale de l’art, Paris, Éditions Rue d’Ulm, forthcoming (2021).
(ed.) Fortunes et circulations des images, de l’Antiquité aux années 1970, Paris, Éditions Rue d’Ulm, to be published (2021), with the support of the IMAGO center.
with Vera Mariz (eds.), Beyond Borders. The Key for Art Market Power, Lisbonne, Caleidoscópio, to be published (2021), with the support of the IHMC.
with Vincent Négri, Aliénor Brittmann and Margaux Dumas (des.), Le patrimoine séquestré. (Dé)possessions des biens culturels dans les révolutions et conflits contemporains, forthcoming.
- Bordeaux vs. Paris: An Alternative Market for Local and Independent Artists?, Arts,2020, 9 (4), 114.
- with Elodie Vaudry, The vanishing paths of African artefacts : Mapping the Parisian auction market for “primitive” objets in the interwar period, Journal for Art Market Studies, 2020, 1
- Revisiting Harrison and Cynthia White’s Academic vs. Dealer-Critic System, Arts, 8(3), 2019
- with Maxime-Georges-Métraux, Paths of (French) Glory. The Circulations of the Matsukata Confiscated Collection (1946-1959), Artl@s Bulletin 8, n°3, 2019.
- “Entre spécimen et “belle série” : la paradoxale mise en art des objets préhistoriques en vente publique (1882-1933)”, Revue de l’art, n°206, 2019, p. 11-18.
- “L’aura démultipliée : la photographie comme vecteur de diffusion et de valorisation de la sculpture (1890-1930)”, Sculptures, n°6, 2019, p. 34-40.
- Monstres végétaux, plantes décoratives ou oeuvres d’art ? Les arbres nains japonais à Paris (1873-1914), Arts asiatiques, tome 73, 2018, p. 81-96.
- “Ce n’est pas de l’art mais du commerce !”. L’irrésistible ascension du marché comme prescripteur, Marges, no. 28, 2019, p. 63-80.
- with Christine Howald, Tracing Dispersal: Auction Sales from the Yuanmingyuan Loot in Paris in the 1860s, Journal for art market studies, Vol 2, no. 2, 2018
- Un marché qui reste de marbre ? La sculpture moderne dans les ventes aux enchères publiques parisiennes (1850-1900), Sculptures, 2018, p. 69-75.
- with Antoine Courtin, Enriching and Cutting: How to Visualize Networks Thanks to Linked Open Data Platforms, Artl@s Bulletin 6, no. 3, 2017
- How to Get Rich as an Artist: The Case of Félix Ziem. Evidence From His Account Book from 1850 through 1883, NCAW, 2016
- with Félicie de Maupeou and Julien Cavero, Les rues des tableaux: The Geography of the Parisian Art Market 1815-1955, Artl@s Bulletin 5, no. 1, 2016
Chapters in exhibition catalogues:
- with Yaëlle Biro and Élodie Vaudry, « African Negro Art. Fénéon as Lender to MoMA » in exh. cat. Félix Fénéon. The Anarchist and the Avant-Garde, New York, MoMA, 2020, p. 200-202
- ”Tissot and the French Market”, in exh. cat. James Tissot: Fashion and Faith, San Francisco, De Young Museum, October 12, 2019- February 9, 2020
- with Agnès Penot, ”Paul Gauguin: Businessman or Starving Artist?”, in exh. cat. Gauguin, A Spiritual Journey, San Francisco, De Young Museum, November 17, 2018, to June 23, 2019, Copenhagen, Carlsberg Glyptotek, New York, Prestel: 98-105.
- ”Pasini, un orientalista italiano al Salon”, in Paolo Serafini et Stefano Roffi (dir.), Pasini e l’Oriente, Parma, Fondazione Magnani Rocca, March 17 – July 1, 2018, Milan, Silvana editoriale: 43-49.
- ”Emile Friant et le marché de l’art”, in Charles Villeuneuve de Janti (dir.), Emile Friant, le dernier naturaliste ? 1863-1932, Nancy, Musée des Beaux-Arts, November 4, 2016 – February 27, 2017, Paris, Somogy, 2016: 34-37.
- “Les collectionneurs d’art asiatique à Paris (1858-1939) : une analyse socio-économique” in Marie Laureillard et Cléa Patin (dir.), À la croisée des collections d’art entre Asie et Occident, du xixesiècle à nos jours, Paris, Hémisphères, 2019, p. 229-247
- « Old Masters versus Modern Art in Parisian Auctions » inSusanna Arevy-Quash et Barbara Pezzini (dir.), Old Masters Worldwide: Markets, Movements and Museums, 1789-1939, Londres, Bloomsbury, 2020, p. 101-116
- ”Le marché de l’art à Paris en 1900”, in Valérie Kobi, Stephanie Marchal et Alexander Linke (dir.), Spannungsfeld Museum. Akteure, Narrative und Politik in Deutschland und Frankreich um 1900, Berlin, De Gruyter, 2019: 196-218.
- ”Le marché secondaire de l’art, un ”aimant” pour les galeries parisiennes ?”, in Denise Vernerey- Laplace et Hélène Ivanoff (dir.), Les artistes et leurs galeries. Paris-Berlin, 1900-1950. I. Paris, Rouen, Presses Universitaires de Rouen et du Havre, 2019: 35-44.
- ”La création sémantique de la valeur : le cas des ventes aux enchères d’objets chinois à Paris (1858- 1939)”, in Michel Espagne et Li Hongtu (dir.), Chine France – Europe Asie. Itinéraires de concepts, Paris, Éditions Rue d’Ulm, 2018: 217-239.
- with Élodie Vaudry, ”A New Eldorado: The French Market for Pre-Columbian Artefacts in the Interwar Period”, in Charlotte Guichard, Christine Howald et Bénédicte Savoy (dir.), Acquiring Cultures. Histories of World Art on Western Markets, Berlin, De Gruyter, 2018: 101-119.
- ”De la splendeur publicitaire à la mise au placard : l’affiche de vente publique du XIXe siècle à nos jours”, in Olivier Belin et Florence Ferran (dir.), Les éphémères et l’événement, Paris, Éditions de la Maison des sciences de l’homme, 2018: 193-219.