- 1.Introduction – One year on Women and their Global Circulation (B. Joyeux-Prunel & L. Saint-Raymond)
- 2.Sabrina Moura : « On returns, exiles and belongings: the notion of diaspora through the work of Maria Magdalena Campos-Pons”
- 3.Women in the Artl@s Databases (Béatrice Joyeux-Prunel)
- 4.Around Ana Mendieta. With Esther Ferrer and Shelley Rice. November 8, 1:30 PM!!
- 5.Artists’ Widows and the posthumous lives of works (1945-1980) – Julie Verlaine
- 6.Séverine Sofio: Artists, gender and borders at the turn of the 19th c.
- 7.Artl@s’Lab : Tracing women in international exhibitions (B. Joyeux-Prunel)
- 8.January 10, 2019 – LAB: How to study the international circulation of women artists? Women in the Artl@s catalogue database (B. Joyeux-Prunel & Léa Saint-Raymond))
- 9.24 January 2019 – LAB: Geomapping the international circulations of women artists (B. Joyeux-Prunel)
- 10.February 7, 2019. Japanese Catalogues and Art History. An encounter with Pr. Torahiko Terada and his students from Tokyo University
- 11.February 28, 2019 – LAB- Semantic Description of Catalogues (with Richard Walter)
- 12.March 21, 2019. Are the pioneers women of contemporary art in Turkey more globalized than their male peers? (Perin Emel Yavuz)
- 13.Aphrodite-Vénus, ‘art femme par excellence’ (K. Bender)
- 14.Presentation of students’ work
- 15.CANCELED: Race, Ethnicity, Empathy. Radical Women. Latin American Art, 1960-1985 (Andrea GIUNTA)
- 16.the Union des Femmes Peintre et Sculpteurs (Catherine Gonnard)
The session will be in French.
L’union des femmes peintres et sculpteurs, créée notamment par la sculptrice Hélène Bertaux, en 1881 a perduré jusqu’en 1994. Ce qui en a fait une des organisations féministes des plus vivaces de cette fin de siècle. Après l’effervescence des premiers combats pour l’accès des femmes à l’École des beaux-arts, aux concours comme le Prix de Rome ainsi qu’aux jurys des expositions, l’Union semble se laisser aller à partir des années 20 à une douce somnolence que viendront bousculer quelque peu les années trente avec notamment la création des Femmes Artistes Modernes. L’après-guerre est là comme ailleurs, celui de la reconstruction de l’organisation ainsi que d’une réflexion sur les enjeux de l’art face au politique. Si les filiations artistiques se posent alors à travers la remise en cause d’un art féminin, c’est aussi avant que les manifestations de la 2ème vague du féminisme viennent rebattre les cartes. En quelque sorte, nous nous interrogerons sur la place de l’Union et fr dr de son salon d’un féminisme à l’autre.
IHMC, Seminar Room. Stair D, 3d floor. 1:30-3:30 PM.