Livres
- Béatrice Joyeux-Prunel, Les avant-gardes artistiques. Une histoire transnationale. 1918-1945, Paris, Gallimard, coll. Folio Histoire, 2017. 1200 pages.
- Béatrice Joyeux-Prunel, Les avant-gardes artistiques. Une histoire transnationale. 1848-1918, Paris, Gallimard, coll. Folio Histoire, 2016. 950 pages.
- Thomas Da Costa Kaufmann, Catherine Dossin et Béatrice Joyeux-Prunel (éd.), Circulations in the Global History of a Art; Farnham, UK, Ashgate, 2015.
- Contributeurs : Thomas DaCosta Kaufmann, Princeton, USA ; Serge Gruzinski, EHESS, France ; Carolyn C. Guile, Colgate University, USA ; Monica Juneja, Heidelberg univ., Germany; Ségolène Le Men, univ. Paris Ouest Nanterre-La Défense, France ; Michel Espagne, Laboratoire TransferS, CNRS/École Normale Supérieure, Paris, France ; Christophe Charle, Paris I Panthéon-Sorbonne, France ; Michele Greet, George Mason univ., USA ; Piotr Piotrowski+, Adam Mickiewicz University, Pologne ; Sophie Cras, univ. Paris I, France ; Béatrice Joyeux-Prunel, ENS, Paris, France ; Catherine Dossin, Purdue univ., USA; James Elkins, School of the Art Institute of Chicago, USA).
- Contributeurs : Thomas DaCosta Kaufmann, Princeton, USA ; Serge Gruzinski, EHESS, France ; Carolyn C. Guile, Colgate University, USA ; Monica Juneja, Heidelberg univ., Germany; Ségolène Le Men, univ. Paris Ouest Nanterre-La Défense, France ; Michel Espagne, Laboratoire TransferS, CNRS/École Normale Supérieure, Paris, France ; Christophe Charle, Paris I Panthéon-Sorbonne, France ; Michele Greet, George Mason univ., USA ; Piotr Piotrowski+, Adam Mickiewicz University, Pologne ; Sophie Cras, univ. Paris I, France ; Béatrice Joyeux-Prunel, ENS, Paris, France ; Catherine Dossin, Purdue univ., USA; James Elkins, School of the Art Institute of Chicago, USA).
- Catherine Dossin, The Rise and Fall of American Art 1940s-1980s: A Geopolitics of Western Art Worlds, Farnham, UK, Ashgate, 2015.
Articles en revues à comité de lecture et chapitres de livres (sauf Artlas Bulletin)
2020
- Béatrice Joyeux-Prunel, “Digital Humanities for a Spatial, Global and Social History of Art”, in The Routledge Companion to Digital Humanities and Art History, edited by Kathryn Brown, New York, Routledge, 2020, pp. 88-108.
2019
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Visual Contagions, the Art Historian, and the Digital Strategies to Work on Them. » Artl@s Bulletin 8, no. 3 (2019): Article 8 (pp. 128-144). https://docs.lib.purdue.edu/artlas/vol8/iss3/8/
- Alexander Erdmann, David Joseph Wrisley, Benjamin Allen, Christopher Brown, Sophie Cohen Bodénès, Micha Elsner, Yukun Feng, Brian Joseph, Béatrice Joyeux-Prunel and Marie-Catherine de Marneffe. 2019. “Practical, Efficient, and Customizable Active Learning for Named Entity Recognition in the Digital Humanities.” In Proceedings of North American Association of Computational Linguistics (NAACL 2019). Minneapolis, Minnesota.
- Béatrice Joyeux-Prunel, “Art History and the Global. Deconstructing the Latest Canonical Narrative”, Journal of Global History, Cambridge University Press,Volume 14, Special Issue 3 (Historicizing the global: an interdisciplinary perspective), Nov. 2019 , pp. 413-435. DOI: https://doi.org/10.1017/S1740022819000196.
2018
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Peripheral Circulations, Transient Centralities. The International Geography of the Avant-Gardes in the Interwar Period (1918-1940) », in Visual Resources – An International Journal on Images and their Uses, Vol. 34, Issue 3 (Spring 2018); Taylor and Francis, special issue on « Peripheries ». DOI : 10.1080/01973762.2018.1476013; Online.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Bases de données et gestion de projets en humanités numériques / Databases and Project Management in – Digital Humanities Inside Project Artl@s », Biens symboliques / Symbolic Goods [En ligne], 2 | 2018, mis en ligne le 12 avril 2018. URL : https://revue.biens-symboliques.net/242. English version: https://revue.biens-symboliques.net/244. Publication qui cite le labex
- Béatrice Joyeux-Prunel, « La costruzione del canone modernista. Un fenomeno circolare di accumulazione simbolica (1850-1970)», Novecento transnazionale. Letterature, arti e culture / Transnational 20th Century. Literatures, Arts and Cultures, mars 2018, p. 42-55 ; URL : Doi: 10.13133/2532-1994_2.4_2018. Online
2017
- Dossin, Catherine. “A Modern, American Courbet: Roy Lichtenstein’s European Rise to Fame, 1963-1966.” MODOS Revista 1, 1 (January-April 2017): 113-125.
- Béatrice Joyeux-Prunel, “Gráficos, cartas, mapas: traçando a história global da arte moderna”, Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 67 (2017), p. 17-37. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i67p17-37
- Béatrice Joyeux-Prunel, “Circulation and the Art Market”, Journal for Art Market Studies, Vol 1, No 2 (2017).
- Saint-Raymond, Léa, « Un marché qui reste de marbre ? La sculpture moderne dans les ventes aux enchères publiques parisiennes (1850-1900) », Sculptures, n°4, 2017, p. 83-90.
2016
- Naef, Silvia, “Exhibiting and Writing on Art from the Middle East – Some Recent European and North American Exhibitions and their Catalogues” RACAR (Revue d’art canadienne/Canadian Art Review), 42, 1 (2016).
- Silvia Naef, “Visual Modernity in the Arab World, Turkey and Iran: Reintroducing the “Missing Modern” – ASIA 2016; 70(4): 1005–1018 :http://www.zora.uzh.ch/)
- Dossin, Catherine. “A Modern, American Courbet: Roy Lichtenstein’s European Rise to Fame, 1963-1966.” MODOS Revista 1, 1 (January-April, 2017): 113-125.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Voir plus grand, plus loin, plus long. Le numérique au service d’une “histoire totale” de l’art » Zeitschrift für Kunstgeschichte, Heft 3/ 2016, p. 299-304, http://www.deutscherkunstverlag.de/buch/zeitschriften/zeitschrift-fuer-kunstgeschichte/buchdetail/anzeige/zeitschrift-fuer-kunstgeschichte-heft-3-2016.html
- Catherine Dossin, Béatrice Joyeux-Prunel, and Nicole Kong, « Applying VGI to collaborative research in the humanities : the case of ARTL@S », Cartography and Geographic Information Science August 31, 2016, 1-18. En ligne sur Taylor & Francis Online
2015
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Au-delà d’un Paris-New York. L’art moderne et ses discordances spatio—temporelles », Atala ; Culture et Sciences humaines ; n°18, « Découper le temps », Rennes, décembre 2015, p. 119-138.
Artl@s Bulletin
Volume 9, Issue 1 (2020): “Other Modernities”: Art, Visual Culture and Patrimony Outside the West
- “Other Modernities”: Art, Visual Culture and Patrimony Outside the West. An Introduction
Silvia Naef, Irene Maffi, and Wendy Shaw
- Illness as Political Metaphor in Modernist Arts in Iran
Katrin Nahidi
Volume 8, Issue 3 (2019):Putting the Arts in their Place
- From Enemy Asset to National Showcase: France’s Seizure and Circulation of the Matsukata Collection (1944-1958)
Léa Saint-Raymond and Maxime Georges Métraux
- Mapping Michelangelo’s Marble and Its Temporalities
Catherine Walsh
- ART | GALLERY GIS | COLOGNE – Ein digitales Mapping-Projekt auf dem Weg zur Deep Map
Nadine Oberste-Hetbleck, Jun.-Prof. Dr.
- Visual Contagions, the Art Historian, and the Digital Strategies to Work on Them
Béatrice Joyeux-Prunel
Volume 8, Issue 2 (2019): The Challenge of Caliban
- Parler des Suds : le défi de Caliban
Béatrice Joyeux-Prunel and Roland Béhar
Volume 8, Issue 1 (2019):Women Artists Shows.Salons.Societies (1870s-1970s)
- Women Artists Shows·Salons·Societies: Towards a Global History of All-Women Exhibitions
Catherine Dossin and Hanna Alkema
- The Exhibitions of the Femmes Artistes Modernes (FAM), Paris, 1931-38
Paula J. Birnbaum
- Women’s Art Club and Women’s Group Exhibitions in Zagreb from 1928 until 1940
Darija Alujević and Dunja Nekić
- Women Artists’ Salon of Chicago (1937-1953): Cultivating Careers and Art Collectors
Joanna P. Gardner-Huggett
- The exhibition “Contribuição da mulher às artes plásticas no país » and the silence of Brazilian art criticism
Marina Mazze Cerchiaro, ana paula simioni, and Talita Trizoli Ms
- Se Rendre Visible dans l’Espagne de Franco: le Salón Femenino de Arte Actual (1962-1971)
Maria Lluïsa Faxedas, Isabel Fontbona, and Patricia Mayayo
- Exhibiting Women’s Art in Post-War Europe
Agata Jakubowska
Volume 7, Issue 2 (2018) : Cartographic Styles and Discourse
- Colonial Maps and a Cartographic Reckoning in Post-Revolutionary Mexico City
Delia A. Cosentino
Volume 7, Issue 1 (2018) A Global South Dialogue on African Art and Historical Narratives from D.R. Congo
- Mediating Past, Present and Future of D.R.Congo’s Historical Narratives on Art in a Global South Dialogue
Emi Koide, Ruth Sacks, Matthias De Groof, Patrick Missassi, Henri Kalama, and David Andrew
- Retour à l’authenticité in the City: A Photo Essay
Ruth Sacks Dr
- Lumumba’s Iconography as Interstice between Art and History
Matthias De Groof
- Histoire picturale de Laurent-Désiré Kabila (1997-2001)
Donatien DIBWE Dia Mwembu
- The Lubumbashi Biennial: Towards New Protagonisms
DANIELLA GÉO
- Cadrer temps et histoire (Rapport des discussions du groupe de travail)
Matthias De Groof
- Think natural ! Une nécessité qui ne se cache plus
Cedrick Nzolo Ngamobu
Volume 6, Issue 3 (2017) Visualizing Networks: Approaches to Network Analysis in Art History (ed. Miriam Kienle)
- Keeping Our Eyes Open: Visualizing Networks and Art History
Stephanie Porras
- Network Analysis and Feminist Artists
Michelle Moravec
- The Computer as Filter Machine: A Clustering Approach to Categorize Artworks Based on a Social Tagging Network
Stefanie Schneider and Hubertus Kohle
- Enriching and Cutting: How to Visualize Networks Thanks to Linked Open Data Platforms.
Lea Saint-Raymond and Antoine Courtin
Volume 6, Issue 2 (2017) Migrations, Transfers, and Resemanticization
- Circulations, resémantisations. Le palimpseste aporétique
Béatrice Joyeux-Prunel
- Circulation and Resemanticization: An Aporetic Palimpsest
Béatrice Joyeux-Prunel
- The Reception of Modern European Art in Calcutta: a Complex Negotiation (1910s-1940s)
Julia Madeleine Trouilloud
- Moving Significances (Within 52 Days)
Plinio Ribeiro Jr
Volume 6, Issue 1 (2017) Art History and the Global Challenge (ed. Béatrice Joyeux-Prunel)
- L’histoire mondiale de l’art, au défi d’un grand récit
Béatrice Joyeux-Prunel
- The Global History of Art and the Challenge of the Grand Narrative
Béatrice Joyeux-Prunel
- Art History and the Global Challenge: A Critical Perspective
Nuria Rodríguez Ortega
- Art History and the Global Challenge: A Critical Perspective
Jonathan Harris
- Art History and the Global Challenge: A Critical Perspective
Patrick D. Flores
- L’histoire de l’art au défi de la mondialisation: Une position critique
Paula Barreiro López
- Art History and the Global Challenge: A Critical Perspective
Paula Barreiro López
Volume 5, Issue 2 (2016) South – South Axes of Global Art
- Sud-Sud. Trop politique ?
Béatrice Joyeux-Prunel
- South-South: Too Political?
Béatrice Joyeux-Prunel
- Style Migrations: South-South Networks of African Fashion
Victoria L. Rovine
- The Biennial of Dakar and South-South Circulations
Thomas Fillitz
- South Ways – Art Undercurrents across the South
Kevin D. Murray
Volume 5, Issue 1 (2016) South-North-South
- Le triangle des circulations artistiques transnationales
Béatrice Joyeux-Prunel and Catherine Dossin
- The Transatlantic Triangle of Artistic Circulation
Béatrice Joyeux-Prunel and Catherine Dossin
- Les transferts de « l’art total » de la Suisse au Brésil : une modernisation très particulière
Ana Paula Cavalcanti Simioni
- Art Collectors in Network and Identity Narratives: Contributions to a Cartography of the Genre of Types and Costumes in South America
Josefina De la Maza, Juan Ricardo Rey Márquez, Catalina Valdés, and Carolina Vanegas Carrasco
- Between Paris and London: contacts and exchanges of South American artists in Europe (1950-1970)
Maria de Fatima Morethy Couto Dr
- Past Disquiet: From Research to Exhibition
Kristine Khouri and Rasha Salti
- Les rues des tableaux: The Geography of the Parisian Art Market 1815-1955
Léa Saint-Raymond, Félicie de Maupeou, and Julien Cavero
Volume 4, Issue 2 (2015) Art Traceability (ed. Olivier Marcel)
- Exhibition Catalogues in the Globalization of Art. A Source for Social and Spatial Art History
Béatrice Joyeux-Prunel and Olivier Marcel
Volume 4, Issue 1 (2015) Spatial (Digital) Art History
- Towards a Spatial (Digital) Art History
Catherine Dossin
- Wired! and Visualizing Venice: Scaling up Digital Art History
Kristin Huffman Lanzoni, Mark James-Vrooman Olson, and Victoria E. Szabo
- A Research-Based Model for Digital Mapping and Art History: Notes from the Field
Paul B. Jaskot, Anne Kelly Knowles, Andrew Wasserman, Stephen Whiteman, and Benjamin Zweig
- Les rues des tableaux. Géographie du marché de l’art parisien (1815-1955)
Léa Saint-Raymond, Félicie de Maupeou, and Julien Cavero
- Digital Space Art (History?)
France Languéran
Volume 3, Issue 2 (2014) Highways of the South: Latin American Art Networks (ed. Daniel Quiles)
- Introduction: Highways of the South
Daniel R. Quiles
- Crossing the Atlantic: Emilio Pettoruti’s Italian Immersion
Lauren A. Kaplan
- Contrabienal: Latin American Art, Politics and Identity in New York, 1969-1971
Aimé Iglesias Lukin
- Vectors or Constellations? Curatorial Narratives of Latin American Art
Camila Maroja and Abigail Winograd
- All Creative Being: Interview with Anna Bella Geiger
Sarah Poppel
Volume 3, Issue 1 (2014) Peripheries
- The Uses and Abuses of Peripheries in Art History
Béatrice Joyeux-Prunel
- Modernism, Seen from Prague, March 1937
Derek Sayer
- To Drip or to Pop? The European Triumph of American Art
Catherine Dossin
Volume 2, Issue 2 (2013) Do Maps Lie?
- Introduction: Do Maps Lie?
Béatrice Joyeux-Prunel
- Spaces of Arts: Wrap-up Comments
David M. Lubin
- Mapping Eastern Europe: Cartography and Art History
Katarzyna Murawska-Muthesius
- Les XX in the City: An Artists’ Neighborhood in Brussels
Laurence Brogniez and Tatiana Debroux
- Les “marchands de tableaux” dans le Bottin du commerce : une approche globale du marché de l’art à Paris entre 1815 et 1955
Félicie de Maupeou and Léa Saint-Raymond
- Walking as Experimental Poiesis
Katherine E. Bash
Volume 2, Issue 1 (2013) Arts, Spaces, Identities
- Introduction: Arts, Spaces, Identities
Catherine Dossin and Béatrice Joyeux-Prunel
- Mapping Dutch Nationalism across the Atlantic
Elizabeth Sutton
- Why the School of Paris is not French
Robert Jensen
- Global Definition of National Identity: Dilemmas of the National Art Gallery Exhibiting Contemporary Art
Malgorzata Lisiewicz
Volume 1, Issue 1 (2012) Pour une histoire spatiale des arts et des lettres
- ARTL@S: A Spatial and Trans-national Art History Origins and Positions of a Research Program
Béatrice Joyeux-Prunel
- Mapping the Reception of American Art in Postwar Western Europe
Catherine Dossin
- Cartographie des lieux d’exposition à Paris, de 1850 à nos jours
Félicie de Maupeou and Léa Saint-Raymond
- La traduction littéraire en France, 1840-1915 : un projet d’histoire quantitative, transnationale et cartographique
Blaise Wilfert-Portal and Claire Guérin
- « Le paysagiste du haut d’un aéro ». Marcel Duchamp, géographe en guerre
Béatrice Joyeux-Prunel
Chapitres d’ouvrages collectifs
2017
- Béatrice Joyeux-Prunel, « « Montmartre et Montparnasse unis par le mythe ». In Thomas Serrier, Etienne François (et al.), EUROPA – notre histoire. l’héritage européen depuis Homère, Paris, Les Arènes, 2017, p. 925-931.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « L’école de Nice contre les géographies admises », dans le cat. exp. sous la dir. d’Hélène Guenin, A Propos de Nice, Musée d’art moderne et d’art contemporain de Nice, juin 2017. Cartes de Julien Cavero. Traductions en japonais et en coréen en cours.
- Dossin, Catherine. “Quand Paris s’enthousiasmait pour Mark Tobey, 1945-1962.” In Les arts à Paris après la Libération: temps et temporalités, edited by Laurence Bertrand Dorléac, Thomas Kirchner, Déborah Laks et Nele Putz. 48-57. Heidelberg: arthistoricum.net, 2017. Online version at : http://books.ub.uni-heidelberg.de/arthistoricum/catalog/book/324
- Saint-Raymond, Léa, « Old versus Modern: Parisian auctions of Old Master paintings in the nineteenth century », in Susanna Avery-Quash and Barbara Pezzini (dir.), Old Masters Worldwide: An International Market between the Napoleonic Era and the Great Depression, Leiden, Brill, à paraître (2018).
- Saint-Raymond, Léa, « Les collectionneurs d’art asiatiques à Paris (1858-1939) : une analyse socio-économique », in Marie Laureillard et Cléa Patin (dir.), Orient Extrême : regards croisés sur les collections modernes et contemporaines, Paris, Éditions de l’Harmattan, à paraître (2018).
2016
- Dossin, Catherine. “Be Young and Shut Up: Understanding France’s Response to the 1964 Venice Biennale in its Cultural and Curatorial Context.” In Art in transfer in the Era of Pop. Curatorial Practices and Transnational Strategies, edited by Annika Öhrner and Charlotte Bydler. 63-89. Stockholm: Södertörn University, 2016.
- Dossin, Catherine. “Introduction à la Peinture Moderne Américaine (Galerie Maeght, 1947): An Example of Franco-American Misunderstanding.” In La circulation des stratégies discursives entre la critique d’art américaine et européenne après 1945 : une autre guerre froide ? edited by Antje Kramer. Rennes: Archives de la critique d’art et Université de Rennes 2, 2016. https://acaprisme.hypotheses.org/129
- Béatrice Joyeux-Prunel, « La notion d’avant-garde et son histoire», in Christophe Charle et Laurent Jeanpierre (dir.), La vie intellectuelle en France, vol. 2 (de 1914 à nos jours), p. 306-311.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Un centre, des périphéries ? Les arts dans la géopolitique culturelle mondiale, 19e-20e siècles », in Aux confins des arts et de la culture. Approches thématiques et transversales, XVIe-XXIe siècle, sous la dir. de Bertrand Tillier et Philippe Poirrier, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2016, p. 159-176.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « La construction internationale de l’aura de Picasso avant 1914. Expositions différenciées et processus mimétiques», Revoir Picasso ; actes du colloque du musée Picasso, Paris, mars 2015 ; publié en ligne en mars 2016, texte et retransmission vidéo : http://revoirpicasso.fr/circulations/la-construction-internationale-de-laura-de-picasso-avant-1914-expositions-differenciees-et-processus-mimetiques-%E2%80%A2-b-joyeux-prunel/
- Béatrice Joyeux-Prunel, « La revanche d’un mort ? Modigliani sur le marché international de l’art moderne, 1906-1960 », dans le cat. exp. Modigliani, Musée d’art moderne de Villeneuve d’Ascq (Amedeo Modigliani. L’œil intérieur. Ouvrage collectif de Marc Décimo, Béatrice Joyeux-Prunel, Sophie Krebs, Jeanne-Bathilde Lacourt, Sophie Lévy, Marie-Amélie Senot, Stéphanie Verdavaine et de Kenneth Wayne. Introduction de Jeanne-Bathilde Lacourt, Sophie Lévy et Marie-Amélie Senot Coédition Gallimard / LaM Livres d’Art, Gallimard, 2016, p. 158-165).
2015
- Béatrice Joyeux-Prunel, « La revanche d’un mort? Modigliani sur le marché international de l’art moderne, 1906-1960 », dans le cat. exp. Modigliani, Musée d’art moderne de Villeneuve d’Ascq, 2015.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « ¿Exponer al cubista sin cubismo ? De cómo Kahnweiler llegó a convencer a Alemania — e incluso al mundo entero— del aura de Picasso mediante su pedagogía expositiva (1908-1914)”, dans Registros Alemanes, cat. exp. Malagá, Museo Picasso, 2015, p. 258-273.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Graf Kessler und die Internationalisierung der modernen Kunst», dans Alexandre Kostka et Julia Drost (éd.), Harry Graf Kessler. Porträt eines europäischen Kulturvermittlers, Munich/Berlin, Deutscher Kunstverlag, 2015.
- Thomas DaCosta Kaufmann, Catherine Dossin et Béatrice Joyeux-Prunel, « Reintroducing Circulations in the History of Artifacts» dans Thomas Da Costa Kaufmann, Catherine Dossin et B. Joyeux-Prunel (éd.), Writing the Global History of a Globalized Art; Farnham, Ashgate Publishings, 2015, p.1-22.
- Béatrice Joyeux-Prunel et Catherine Dossin, « The German Century. Towards a Geopolitical Art History”, dans Thomas Da Costa Kaufmann, Catherine Dossin et Béatrice Joyeux-Prunel (éd.), Writing the Global History of a Globalized Art; Farnham, Ashgate Publishings, 2015, p. 183-201.
- Béatrice Joyeux-Prunel, « Apports, questions et limites de la prosopographie en histoire de l’art. L’exemple de l’élite moderniste européenne au tournant des XIXe-XXe siècles », dans Bernadette Cabouret-Laurioux (éd.),La prosopographie au service des sciences sociales, Lyon, Presses universitaires de Lyon, 2015, p. 339-357.